Fartpsykopater og stærekasser

15 jul
Forleden skete det så igen. Endnu en banke vissen og baske skæv bøsserøv kørte en fuldstændig tilfældig 48 årig mand ihjel, og det endda i det samme kryds på Roskildevej, som for to måneder siden også var scenen i en tilsvarende tragisk ulykke.
På trods af sommerferien, står politikerne nu i kø med gode ideer til hvad der kan gøres for at forhindre det.
Alkolås, Fotofælder (stærekasser), højere straffe og konfiskering af bilen. You name it, og det har været foreslået.
 
I den forbindelse så jeg forleden på TV2 News, at Danmark er faldet drastisk i statistikken over trafikdrab i Europa. Danmark skulle blandt andet være faldet under Holland i den statistik, og der står jeg af. Det drejer sig som sædvaneligt om en statistik manipulation fra hollandsk side (et yndet fænomen dernede). Her taler jeg naturligvis om definitionen af ordet "trafikdrab". I Danmark har vi ligget på ca. 400 dræbte i trafikken i flere år. Dvs. 406 i 2007, 387 i 2008 og 139 i de første fem måneder af 2009. Problemet er at de tal omhandler alle former for dødsulykker der sker i trafikken, fodgængere, cykelister og bilister.
Jeg kender ikke de præsis tal fra Holland, men jeg ved at der er hvert år bliver dræbt ca. 400 mennesker af sporvogne dernede. Når man så samtidig tager højde for at der er mange flere cykelister og meget få cykelstier i Holland, og at hollændere generelt kører som en brækket arm, så har jeg ufatteligt svært ved at tro på, at de samlet set har færre trafikdrab end vi har i Danmark.
 
Her er mit forslag til hvordan man forhindre disse ulykker.
I Danmark bruger man to begreber, promille- og spirituskørsel. Promille kørsel er med en promille på 0,8 -> 1,2, mens spirituskørsel er over 1,2. Man skelner samtid mellem folk, der har haft kørekort i under og over to år.
 
Jeg forslår:
1. At man indfører 0,0 promillegrænse for nye bilister, dvs. gruppen med kørekort i under to år. Straffen for overtrædelse skal være den samme, som der er for promillekørsel i dag, dvs. A/T kursus og ny køreprøve ved første overtrædelse.
2. At man tvangsinstallere alkolås ved flere overtrædelser.
3. At man konfiskere bilen allerede ved anden forseelse, hvis de begger er af grovere karakter.
4. At man sætter minimumsstraffen for spiritus relaterede trafikdrab til 8 år.
5. At man sætter minimumsstraffen for spiritus relaterede ulykker med (anden) personskade til 2 år.
6. At man sætter minimumsstraffen for spiritus relaterede ulykker uden personskade til 6 mdr.
7. At man indfører en fast fart og promille/stoffer enhed i alle politikredse. Det vil sige en enhed, der ikke laver andet end at checke for fart og promillekørsel. Der skal evt. laves mere end en enhed i de store kredse.
 
Mht stærekasserne, så er de det tåbeligeste påfund i længere tid. Det er intet andet end en skjult ekstra skat for bilister. De har eksisteret i Holland i alle de år jeg har boet der, og de har på ingen måde nogen effekt på fartbøllerne. Alle de stedvante bilister ved præsis hvor de står, så de sætter bare farten ned på netop det sted. Så virkningen er ikke anderledes end en normalt fartbump – men et fartbump driver jo ikke penge ind…

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: